سينماي ايران در سالهاي اخير جداي از همه معضلاتي كه داشته در زمينه اكران فيلمهايي كه سالها در آرشيو فيلمساز و يا در انتظار دريافت مجوز در ساختمانهاي وزارت ارشاد خاك خوردهاند و اينك به دلايلي رنگ پرده نقرهاي را ميبينند، عملكرد نسبتا خوبي داشته است.
در واقع با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد بود كه اميد اهالي سينما به تدبير دولتمردان براي گشودن گره اين مشكل رنگ و بويي تازه يافت و برخي از فيلمهايي كه گاهي تا بيست و اندي سال در محاق بودند به اكران عمومي رسيدند.
در اين بين سهم گروه تازه نفس «هنر و تجربه» در اكران اين فيلمها و فيلمهاي خاص قابل تامل و تقدير بوده است.
در ادامه مروري داريم بر برخي از اين فيلمها و حواشي مربوط به تاخير اكران آن ها.
اين فيلم بعد از ٢۴ سال اكران مىشود!
فيلم «رقص خاك» ساخته ابوالفضل جليلي كه محصول ۱۳۷۰ است به زودي در سينماهاي گروه هنر و تجربه اكران ميشود.
«رقص خاك» از اواخر آذر در سينماهاي گروه هنروتجربه به نمايش درميآيد. اين فيلم كه در سال ۱۳۷۰ توسط ابوالفضل جليلي ساخته شده، درباره نوجواني به نام ايلياست كه تنها و بيكس در كوره پزخانهاي قديمي كار ميكند.
او دچار زمزمهاي است كه گويي او را به خود فرا ميخواند و آنچه او را آرام ميكند نقش دست دختري برخشت خام است كه در كوره پخته ميشود. ليمووا رحماني، محمود خسروي، جميل موسوي و…. بازيگران اصلي اين فيلم هستند.
ابوالفضل جليلي در گفتگو با روابط عمومي گروه هنر و تجربه، درباره اكران اين فيلم گفت: «رقص خاك عارفانه ترين فيلم من بود و بسيار مورد بيمهري قرار گرفت. اين فيلم هشت سال مجوز نمايش نگرفته بود.»
جليلي تشكيل گروه هنر وتجربه را اقدام مناسب و مثبتي دانست و گفت: «گروه هنر وتجربه به نظرم ميتواند محل مناسبي براي نمايش فيلمهاي متفاوت و مستقل باشد.»
اكران فيلم «قصه ها» پس از چهار سال كشمكش
فيلم «قصه ها» به كارگرداني رخشان بني اعتماد، بعد از چهار سال توقيف، سرانجام در سينماهاي تهران و شهرستانها به روي پرده رفت.«قصهها» در سال ۱۳۹۰ ساخته شد اما به خاطر مضمون اجتماعي و انتقادي آن و به اتهام "سياه نمايي” از آن زمان تا امروز اجازه نمايش نداشته است.
رخشان بني اعتماد، در واكنش به اكران عمومي فيلمش گفت: «مهمترين موفقيت يك فيلم ايراني، نمايش آن در ايران و براي هموطنان ايراني است.»
علاوه بر رضايي، گلاب آدينه، صابر ابر، فرهاد اصلاني، بابك حميديان، نگار جواهريان، محمدرضا فروتن، باران كوثري، پيمان معادي، فاطمه معتمدآريا، حسن معجوني و مهدي هاشمي نقشهاي اصلي را بازي ميكنند.
«قصهها» جايزه بهترين فيلمنامه هفتادويكمين جشنواره فيلم ونيز را دريافت كرد
اكران عمومي فيلم «قصهها» با واكنشهاي منفي برخي رسانههاي وابسته به نيروهاي تندرو و محافظه كار مواجه شده است.
برخي رسانه ها فيلم «قصه ها» را فيلمي در ستايش از «فتنهگران» توصيف كردند و اكران آن را «تابوشكنيِ» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و«عادي شدن» اكران فيلمهايي دانستند كه به دليل «محتواي نامناسب» در توقيف بهسر ميبرند.
در يكي از ديالوگهاي فيلم «قصه ها» آمده: "هيچ فيلمي، هيچ وقت، تو هيچ كُمُدي نمونده، بالاخره يه روز، يه جايي ديده ميشه، چه سازندهاش زنده باشد، چه مرده…”
«خواب تلخ» بعد از ۱۲ سال تعبير شد
بعد از ۱۲ سال، نخستين فيلم بلند محسن اميريوسفي در گروه سينمايي هنر و تجربه به نمايش در ميآيد. نخستين فيلم بلند محسن اميريوسفي، در حالي تاكنون اكران نشده است كه در بيش از ۴۰ جشنواره حضور پيدا كرده و جوايزمتعددي نيز به دست آورده است.
پيش از آن كه «خواب تلخ» هم در كن جايزه بگيرد و هم در جشنوارههاي خارجي ديگر خوش بدرخشد، اميريوسفي با فيلمهاي كوتاه «دستهاي سنگي» و «كاروان» توانسته بود توجه منتقدان و اهالي سينما را به خود جلب كند با اين حال وقتي به سراغ «خواب تلخ» رفت، يازده ماه بايد صبر ميكرد تا مجوز اين فيلم صادر شود.
حضور در بيش از چهل جشنواره جهاني و كسب جوايز متعدد دليل خوبي بود براي اين كه فيلم نماينده ايران در اسكار ۲۰۰۶ شود. اتفاقي كه نيفتاد و اميريوسفي هم درباره آن سكوت كرد.
احتمال اكران يك فيلم توقيفي بعد از چهار سال
تهيهكننده فيلم سينمايي پريناز از احتمال زياد اكران اين فيلم در دي ماه ۹۴ خبرداد. به گفته محمد نجيبي پروانه نمايش فيلم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اخذ شده و بهدنبال آن هستيم كه بعد از انعقاد قرارداد نمايش در شوراي صنفي از اول دي ماه فيلم را اكران كنيم.
او ميگويد حدود چهار دقيقه از فيلم با نظر وزارت ارشاد اصلاح شده است و پخش آن برعهده سعيد سعدي است. فيلم سينمايي پريناز دومين فيلم بلند سينمايي بهرام بهراميان است كه در آن فاطمه معتمدآريا، حميد فرخنژاد، طناز طباطبايي، فرهاد آئيش، مصطفي زماني و… بازي كردهاند.
اين فيلم قرار بود در سال ۹۰ سي امين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآيد كه به دليل مشكلات مميزي از اين رويداد خارج شد و حتي پس از آن فيلم نتوانست پروانه نمايش دريافت كند و مدت چهار سال اجازه نمايش نداشت.
اكران فيلم الناز شاكردوست پس از 6 سال
فيلم سينمايي «پوسته» به كارگرداني مصطفي آل احمد پس از گذشت شش سال از ساخت، در گروه سينمايي هنر و تجربه اكران ميشود. اين فيلم مضموني اجتماعي دارد و داستانش درباره زنداني محكوم به مرگ است كه پس از اثبات بي گناهياش آزاد ميشود و بلافاصله در شرايطي قرار ميگيرد كه شواهد ميتواند او را يك بار ديگر روانه زندان كند.
اولين اكران پوسته ساعت 19 در پرديس آزادي و روز 20 آبان ساعت 19:30 در سينما هويزه مشهد خواهد بود.
بازيگران اين فيلم: حميد فرخنژاد، الناز شاكردوست، مريم كاوياني، حميدرضا فلاحي، امير غفارمنش و حسن موذني از جمله بازيگران اين فيلم سينمايي هستند.فيلم پوسته در بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر در سال ۱۳۸۷ شركت كرده است.
اكران فيلم كيمياوي بعد از 17 سال
17 سال پيش پرويز كيمياوي، فيلمساز صاحبنام ايراني فيلمي ساخت به نام «ايران سراي من است» به تهيهكنندگي محمدرضا سرهنگي كه تا امروز وضعيت اكرانش نامشخص بود.
حالا قرار است اين فيلم در گروه هنر و تجربه اكران شود. اين فيلم در دهه هفتاد ساخته شد مشكلاتي بر سر راه اكرانش بود.چندي پيش كارگردان فيلم «مغولها» گفته بود كه «ايران سراي من است» با سرمايه بنياد فارابي ساخته شده و اين مركز سينمايي بايد تكليف اكران فيلمش را مشخص كند.
حالا گويا اين مشكل حل شده و قرار است يكي از معدود فيلمهاي ايراني كه با موضوع ادبيات كهن ايران ساخته شده است، در سينماهاي محدودي در گروه هنر و تجربه به نمايش درآيد.
فيلم «ايران سراي من است» كه در جشنواره هفدهم فيلم فجر به نمايش درآمد درباره سهراب نويسنده جوان كرماني است كه در تدارك تاليف كتابي درباره تاريخ شعر كهن ايران است و براي دريافت مجوز چاپ كتابش در راه تهران در كوير گم ميشود. او در راه با شخصيتهاي عجيبي آشنا ميشود و شاعران قديمي در برابر او ظاهر ميشوند.
او عاقبت از طريق قناتهاي خشك كوير از راهروهاي متروي تهران سردرميآورد. بهزاد خداويسي، سعيد پورصميمي، پرويز شاهينخو، مهدي فقيه، محمد پورستار و معصومه اسكندري بازيگران اين فيلم هستند.
اكران فيلم جنجالي «خانه پدري» بعد از ۴ سال توقيف
خانه پدري فيلمي به كارگرداني و نويسندگي كيانوش عياري ساخته، سال ۱۳۸۹ است. اين فيلم كه قصه اتفاقهاي يك خانه قديمي را از سال ۱۳۰۸ (اواخر دوره قاجار) تا ۱۳۷۹ روايت ميكند با بازيگراني همچون مهدي هاشمي، شهاب حسيني و مهران رجبي، ناصر هاشمي، مينا ساداتي، نازنين فراهاني و... در چند اپيزود ساخته شده و مسائل و مشكلات زنان ايران را در هفتاد سال اخير به تصوير كشيده است.
فيلم «خانه پدري» پس از ۳ سال توقيف در جشنواره فجر ۳۲اكران شد و اكثر منتقدان ان را ستودهاند.
خانه پدري يكي از بهترينهاي سينماي ايران در چند سال اخير است كه از هر نظر ياداور جدايي نادر از سيمين است كه نشان دهنده بحرانهاي اخلاقي و اجتماعي است كه از پس يك صفت نكوهيده اجتماعي ميآيند.
«عالي» صفت ناقصي براي توصيف خانه پدري كيانوش عياري است.اين فيلم در روزهاي چهارم و پنجم دي ماه ۱۳۹۳ در گروه هنر و تجربه در پرديس سينمايي كوروش به نمايش درآمد اما پس از آن اكران فيلم متوقف شد.
- اولين پوستر «جايي آن سوي درختان كاج»
- دكوراسيون هاي زيبا در سينما +عكس
اكران «زادبوم» پس از ۶ سال
با صدور جديدترين پروانه نمايشها از سوي سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نام فيلم «زادبوم» ساخته ابوالحسن داوودي نيز در اين ليست ديده ميشود؛ فيلمي كه از سال ۸۷ تاكنون امكان اكران نيافته بود.
يكي از چالشهاي سينماي ايران همواره اين بوده است كه برخي فيلمهاي بلاتكليف وجود دارند كه نه مشخصا اشاره ميشود كه توقيف هستند و قرار نيست رنگ پرده را ببينند و نه اينكه پروانه نمايش آنها صادر ميشود تا مشخص شود مشكل جدي پيش روي آنها وجود ندارد.
از جمله فيلمهايي كه در چندين سال گذشته با چنين وضعيتي روبه رو بود «زادبوم» است كه بالاخره در خرداد ماه گذشته پروانه نمايش آن صادر و تكليف آن نيز روشن شد.
«زادبوم» در بيست و هفتمين دوره جشنواره فيلم فجر (۱۳۸۷) نامزد كسب سيمرغ بلورين بهترين فيلم شد و در نهايت سيمرغ بلورين فيلم برگزيده تماشاگران و سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه را گرفت. همچنين مسعود رايگان و پگاه آهنگراني براي بازي در اين فيلم نامزد دريافت سيمرغ بلورين نقش اول مرد و نقش مكمل زن شدند.
اكران «باز هم سيب داري؟» بعد از 10 سال
كارگردان فيلم «باز هم سيب داري؟» كه پس از ۱۰ سال رنگ پرده نقرهاي را ديده است درباره دليل تاخير در اكران اين اثر توضيح داد.
بايرام فضلي كه نخستين تجربه كارگرداني وي با نام «باز هم سيب داري؟» پس از ۱۰ سال اين روزها در گروه سينمايي «هنر و تجربه» روي پرده رفته است درباره بازخورد و نظر مخاطب گفت: بازتابهاي خوبي از نمايش فيلم «باز هم سيب داري؟» در گروه سينمايي «هنر و تجربه» دريافت كرده ام و فكر ميكنم اين گروه راه نجات و حيات سينماي مستقل در ايران است.
بايرام فضلي در پايان گفت: وقتي امروز به ۱۰ سال پيش نگاه ميكنم، از ساخت اين فيلم خرسندم چون فكر ميكنم راه نادرستي نرفتم و ذائقه و سطح سليقه مردم را با فيلم «باز هم سيب داري؟» پايين نياورده ام.
بازدید: